We leven in een tijd waar diensten in het zakenleven centraal staan en daarin is het onmisbaar om een goede relatie te hebben met je klanten. Zijn de klantenrelaties voor jouw bedrijf ook onmisbaar? Maak het dan de hoogste prioriteit om aandacht aan de relaties met je klanten te geven. Wij geven je alvast een paar onmisbare tips om de relatie te verbeteren en te behouden.
1- Onderhoud duidelijk en constant contact
Een klant wil graag op de hoogte worden gehouden. Wanneer hij of zij elke maand de rekening ontvang, maar niet weet wat er precies gebeurt dan wekt dit al snel vraagtekens op. Zorg ervoor dat je duidelijk rapporteert en de klant weet waarvoor hij of zij betaalt.
2- Het gebruik van promotieartikelen
Heeft jouw bedrijf een groot bereik en veel klanten? Dan zijn promotieartikelen ontzettend handig. Ze zijn vaak relatief goedkoop in te kopen doordat ze in bulk kunnen worden besteld. Daarnaast kan het voor klanten een grote betekenis hebben en wanneer je bedrijfslogo erop staat dan wordt de klant ook continu herinnerd aan jouw bedrijf. Promotieartikelen zijn dan ook zeer effectief voor de marketing van je bedrijf.
3- Beloon trouwe klanten
Je kent het wel. De talloze acties en kortingen die bedrijven hebben voor nieuwe klanten. Dat terwijl jij zelf al jaren bij het bedrijf zit. Zorg dat klanten niet besluiten om over te stappen naar een ander bedrijf vanwege een korting, maar beloon ze ervoor dat ze al lang trouw zijn bij jou.
4- Segmenteer de klanten
Je kunt pas weten wat je voor een klant kunt doen wanneer je weet hoeveel een klant voor jouw betekent. Maak verschillende segmenten van je klanten om ze in op te delen. Op deze manier zie je direct hoeveel aandacht en extra werkzaamheden je voor een klant kunt doen. Je kunt ze bijvoorbeeld opdelen op basis van de hoeveelheid werkzaamheden, de omzet of winst die je via die klant binnenhaalt.
5- Stel veel vragen
Vraag vaak wat ze vinden van de geleverde werkzaamheden, de voortgang of wat de verwachtingen voor de toekomst zijn. Op deze manier kun je snel ingrijpen als je het idee krijgt dat een klant niet tevreden is en juist maatwerk regelen om te zorgen dat een klant op de lange termijn ook tevreden blijft.